De supercomputer van MyBettingSites heeft de groei van de streams, views & volgers van de deelnemers van dit jaar bijgewerkt voor de start van de competitie om een beter overzicht te geven voor Eurovision Songfestival van dit jaar.
INSTAGRAM VOLGERS GROEI – 9/5/2022 UPDATE
De Britse Sam Ryder heeft sinds half april de meeste Instagram-volgers gekregen, met een toename van 139 000 volgers in minder dan een maand. Mahmood en Blanco uit Italië hebben de op een na meeste volgers gekregen – samen bijna 80 000 volgers. Achille Lauro uit San Marino staat op de derde plaats met een toename van 55 000 volgers.
In totaal hebben Mahmood en Blanco uit Italië vanaf 9 mei de meeste volgers van dit jaar – 3,779 miljoen. UK’s Sam Ryder heeft de tweede meeste volgers, en de meeste als een solo individu – 3.739 miljoen.
YOUTUBE VIEWS GROEI - 9/5/2022 UPDATE
Als we zowel de YouTube views op de Officiële Video op het Eurovisie kanaal als de Nationale live finale performance in beschouwing nemen, heeft Servië's "In Corpore Sano" de meeste views gekregen sinds midden april, met een groei van 2.7 miljoen views. Stefania uit Oekraïne staat op de tweede plaats met een groei van 1,5 miljoen views en SloMo uit Spanje is derde met 1,18 miljoen views.
SPOTIFY STREAMS GROEI - UPDATE 9/5/2022
Italië's "Brividi" heeft de meeste streams gewonnen sinds half april - bijna 7 miljoen streams, met Zweden's "Hold Me Closer" op de tweede plaats en Nederland's "De Diepte" op de derde plaats.
De rangschikking is hetzelfde als het gaat om de totale streams vanaf 9 mei: Italië's "Brividi" heeft de meeste - 80 miljoen streams, 4 keer meer dan Zweden's "Hold me Closer" met 17 miljoen streams en "De Diepte" met 14 miljoen streams.
MyBettingSites' Supercomputer heeft talrijke gegevensreeksen geanalyseerd om de winnaar van het 66ste Eurovisie Songfestival te voorspellen.
VOORSPELDE WINNAAR VOLGENS DE GESCHIEDENIS
Rekening houdend met alle Eurovisie winnaars sinds het begin van de competitie in 1956, is het meest prolifererende winnende profiel het volgende:
- solozangers
- Vrouwen
- In de leeftijdscategorie tussen 25-27 jaar
- Winnen met een popsong
- Zingen over liefde en relaties
Van de line-up van dit jaar hebben Griekenland en Portugal de meeste overeenkomstige kenmerken, waardoor zij volgens de historische statistieken de meest waarschijnlijke winnaars zijn.
VOORSPELDE WINNAARS OP BASIS VAN STREAMING & INSTAGRAM VOLGERS
Populariteit speelt een grote rol bij het bepalen van de winnaar van de Eurovisie, waar Italië & UK vanaf vandaag aan de winnende hand zijn - het Italiaanse duo Mahmood en Blanco hebben samen 3,7 miljoen volgers op Instagram, hetzelfde aantal als UK's Sam Ryder. Achille Lauro uit San Marino is de volgende meest gevolgde artiest met 1,7 miljoen volgers.
Italië gaat ook aan de leiding als het gaat om de huidige streamingcijfers. Mahmood en Blanco's nummer "Brividi" heeft 75,6 miljoen streams verzameld op Spotify, dat is vijf keer meer dan het op een na meest gestreamde nummer van dit jaar - het Zweedse "Hold me Closer" gezongen door Cornelia Jakobs met 14,9 miljoen streams. "De Diepte" van S10 uit Nederland staat op de derde plaats met 11,7 miljoen streams.
DE MEESTE YOUTUBE VIEWS
Op het YouTube-kanaal van Eurovisie heeft "Stefania" van Kalusch Orchestra uit Oekraïne de meeste views voor de officiële videoclip - 3,5 miljoen - gevolgd door Oostenrijks "Halo" van Lumix feat. Pia Maira met 3 miljoen views en Nederland's "De Diepte" door S10 met 2,8 miljoen views.
De top 3 verschilt wanneer alleen naar de officiële nationale live optredens wordt gekeken - Spanje's "SloMo" van Chanel staat op de eerste plaats met 4,2 miljoen views, Noorwegen's "Give That Wolf a Banana" van Subwolfer met 3,6 miljoen views staat op de tweede plaats en Albanië's "Sekret" van Ronela Hajati met 3,1 miljoen views staat op de derde plaats.
Wanneer de views van de officiële video & de live nationale live performance worden gecombineerd, zijn de top 3 bekeken liedjes: "Sekret" (Albanië) - 5,7 miljoen views, "SloMo" (Spanje) - 5,55 miljoen views & "Brividi" (Italië) - 4,25 miljoen views.
MEEST SUCCESVOLLE WINNAARS
Eurovisie heeft al veel succesvolle liedjes en artiesten voortgebracht. De meest gestreamde liedjes van de vorige winnaars, "Arcade" (Nederland) heeft 690 miljoen streams op Spotify, de winnaar van vorig jaar "Zitti e Buoni" van Maneskin (Italië) nadert de 300 miljoen streams.
Op de kaart hieronder is te zien welke Eurovisie-winnende liedjes het populairst waren op Google in de afgelopen 2 jaar. "Arcade" van Duncan Laurence (Nederland) is over het algemeen het populairst geweest, gevolgd door "Fairytale" (Noorwegen) en "Zitti E Buoni" (Italië).
Maneskin is ook de meest gevolgde act van alle winnaars, met 5,9 miljoen Instagram-volgers. De op één na meest gevolgde winnaar is Céline Dion met 5,1 miljoen volgers.
Tot slot laat de onderstaande grafiek zien welke landen in het verleden meerdere keren hebben gewonnen. Ierland heeft de meeste trofeeën gewonnen, met 7 overwinningen, Zweden is tweede met 6 overwinningen en Nederland, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk staan op de derde plaats met elk 5 overwinningen.